تفاوت انواع دوربین مداربسته از نظر نوع تکنولوژی

D
پویش رایان داتیس
مطالعه حدود 0 دقیقه
87 0
تفاوت انواع دوربین مداربسته از نظر نوع تکنولوژی

عدم آگاهی باعث رسیدن آسیب می‌شود و ما در تلاشیم تا اطلاعات دقیقی را در حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنیم به شما عزیزان منتقل نمائیم. نظارت نقش مهمی در جامعه امروز بازی می‌کند و با دوربین‌هایی که در اطراف ما هستند زندگی روزمره ما هر روز سطح امنیت بالاتری را تجربه می‌کند.

پیشنهاد ما به شما: حتما قبل از ادامه مطالعه این مطلب، مقاله 0 تا 100 “ دوربین مداربسته ” را بخوانید. 

 انواع مختلفی از دوربین‌های مداربسته وجود دارد که متناسب با موقعیت‌ها یا مکان‌های مختلف دارای عملکرد متفاوت هستند و انتخاب دوربین متناسب با نیاز شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای آشنائی با تفاوت انواع دوربین مداربسته از نظر نوع تکنولوژی، مزایا و معایب هر کدام و همچنین انتخاب بهترین نوع متناسب با محیط خود، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تفاوت انواع دوربین مداربسته و عملکرد هر کدام

انواع دوربین مداربسته را از جهات مختلفی می‌توان تقسیم نمود و هر کدام از آنها کاربردهای متفاوتی دارند و انتخاب آن بستگی به شما و همچنین ویژگی‌های فنی دستگاه دارد. به صورت کلی این تقسیم بندی شامل موارد زیر می‌باشد:

نوع تکنولوژی به کار رفته دردوربین مداربسته

نوع بدنه دوربین مداربسته

وضوح تصویر یا رزولوشن

نوع لنز دوربین مداربسته

نوع برند دوربین مداربسته

در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت انواع دوربین مداربسته از نظر نوع تکنولوژی بپردازیم. به صورت کلی از نظر تکنولوژی دوربین‌های مداربسته را می‌توان به دسته بندی زیر تقسیم نمود.

تکنولوژی آنالوگ

HD-SDI

HDTVI

HD-CVI

تکنولوژی   AHD

تکنولوژی UVC (4 IN 1)

تکنولوژی دوربین وای فای

شرکت پویش رایان داتیس از تکنولوژی آنالوگ، تکنولوژی AHD و تکنولوژی UVC در تولید دوربین‌های مداربسته خود تحت عنوان برند برایتون استفاده می‌نماید. در ادامه به بررسی هرکدام از این تکنولوژی‌ها می‌پردازیم. 

تکنولوژی آنالوگ

 دوربین مداربسته آنالوگ، یک تجهیز الکترونیکی است که برای دریافت تصاویر و تبدیل آنها به سیگنال‌های الکترونیکی از آن استفاده می‌شود که این کار در دوربین‌های مداربسته به وسیله حسگر الکترونیکی دوربین یا Imaging Sensor صورت می‌پذیرد تیپ این حسگر می‌تواند یکی از انواع  CCD یا CMOS باشد. در دوربین‌های مداربسته آنالوگ خروجی دریافت شده توسط حسگر به یک تقویت کننده فرستاده شده و به طور مستقیم به خروجی فرستاده می‌شود. به همین دلیل این دوربین‌ها از سادگی زیادی برخوردارند و بسیار کم هزینه هستند.

 در دوربین‌های آنالوگ رزولوشن به صورت تعداد خطوط افقی تشکیل دهنده تصویر تعریف می‌شود. که به آن TvLine نیز می‌گویند.

هرچه تعداد TvLine بیشتر باشد رزولوشن و تفکیک پذیری تصویر بالاتر خواهد بود به طور مثال  :

420 TVL

560 TVL

600 TVL

700 TVL

800 TVL

1000 TVL

تکنولوژی  HD-SDI

 تکنولوژی HD-SDI یکی از زیر شاخه‌های تکنولوژی SDI است که اولین بار در سال 1998 برای انتقال تصاویر با کیفیت HD و Full HD مورد استفاده قرار گرفت. این تکنولوژی اولین بار در سال 2010 برای دوربین‌های مداربسته به کار گرفته شد و امکان انتقال تصاویر با کیفیت بالا برای دوربین‌های مداربسته را به وجود آورد. تکنولوژی SDI یک تکنولوژی دیجیتال بر اساس انتقال اطلاعات به‌صورت سریال است. در دوربین‌های IP اطلاعات دیجیتال به صورت موازی از طریق چندین رشته سیم به هم تابیده انتقال پیدا می‌کنند، در سیستم HDSDI هم اطلاعات به صورت دیجیتال انتقال می‌یابند اما این انتقال به صورت سری انجام می‌شود و در نتیجه می‌توان از کابل کواکسیال نیز برای انتقال اطلاعات استفاده کرد. از آنجایی که اطلاعات به صورت دیجیتال در این تکنولوژی انتقال پیدا می‌کند و هیچ تبدیلی روی آن صورت نمی‌گیرد.

   در  سیستم‌های HD-SDI انتقال تصویر در فواصل زیاد همراه با افت کیفیت تصاویر ویدیویی می‌باشد لذا فاصله مناسب جهت انتقال تصویر با کیفیت مورد قبول در گروه اول حداکثر 100 متر می‌باشد و در متراژهای بالاتر از 100 متر به دلیل افت کیفیت تصویر نیاز به تقویت کننده وجود دارد. دومین ضعف سیستم HD-SDI ،قیمت بالای دستگاه ذخیره ساز آنها می‌باشد.

 عیب یابی تجهیزات در این سیستم نیز نسبت به تکنولوژی‌های آنالوگ HD دیگر به مراتب پیچیده‌تر است و البته قیمت آن امکان رقابت را از این سیستم تا حد زیادی گرفته است. از همین رو رشد استفاده از دوربین‌های HDSDI پس از مدت کوتاهی از معرفی آنها متوقف شد و در حال حاضر در کاربری‌های تخصصی‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  تکنولوژی HDTVI

HDTVI  مخفف عبارت High definition transport video interface  می‌باشد. فناوری HDTVI در سال ۲۰۱۲ توسط کمپانی آمریکایی TechPoint ابداع شده و مانند HD-CVI و AHD نسخه بهینه شده‌ای از فناوری قدیمی HDSDI است. تکنولوژی TVI قادر است سیگنال‌های دیجیتال را به آنالوگ تبدیل کند و باعث افزایش مسافت ارسال و کاهش هزینه‌ها می‌شود. دوربین‌های این تکنولوژی با سایر تکنولوژی‌ها همخوانی ندارد و همچنین در دوربین‌های آنالوگ نسل جدید امکان مشاهده تصاویر دوربین از طریق اتصال مستقیم دوربین به تلویزیون وجود ندارد چرا که این دوربین‌ها دیگر از استانداردهای تلویزیونی برای انتقال اطلاعات استفاده نمی‌کنند.

HD-CVI

در سال 2012 یک کمپانی چینی،  استاندارد HD-CVI را برای ارائه سیستم‌های مداربسته HD، معرفی کرد.

HD-CVI (High Definition composite Video Interface ) تکنولوژی برای ارائه تصاویر با رزولوشن HD  بر روی بستر کابل کواکسیال که محدودیت‌های دوربین‌های آنالوگ از جمله ارائه تصاویر تا رزولوشن 1080P  ارتقا داد.

انحصاری بودن و قیمت بالای دستگاه‌های hybrid  در هنگام ارائه این تکنولوزی سبب شد تا رشد استفاده از دوربین‌های HD-CVI  پس از مدت کوتاهی از معرفی آنها به شدت کاهش پیدا کرد.

تکنولوژی   (Analog high definition) 

 این تکنولوژی راهکار جدیدی است برای رفع مشکل دوربین‌های آنالوگ همانطور که میدانید، رزولوشن تصویر یکی از بزرگترین نقاط ضعف دوربین‌های آنالوگ بوده و به همین دلیل این تکنولوژی جدید پا به عرصه دوربین‌های مداربسته گذاشت. این تکنولوژی بعد از تکنولوژی‌های HDCVI و HDTVI که نتوانسته بودند سهم بزرگی از بازار را پوشش دهند توسط یک کمپانی تولید پردازنده و چیپست کره‌ای ابداع و به بازار عرضه شد.

 دو ویژگی مهم دوربین‌های  AHD  نوع تصویر و مسافت ارسال تصویر بر روی کابل است همانطو که مشخص است این دوربین از خانواده آنالوگ می‌باشد. با  این تفاوت که وضوح تصویر این محصول برحسب واحد مگاپیکسل می‌باشد و دیگر از کیفیت قبلی خطی TVL  استفاده نمی‌کند. اطلاعات همچنان به صورت آنالوگ انتقال پیدا می‌کند اما نوع کدگذاری آنها متفاوت است و می‌توان با حجم بیشتری انتقال اطلاعات را انجام داد در نتیجه تصویری با رزولوشن بالاتری را دریافت خواهیم کرد .

 در ابتدا این محصول فقط با کیفیت 1 مگاپیکسل عرضه شد که دارای وضوح تصویر بود. این دوربین مانند دوربین‌های آنالوگ از بستر کابل کواکسیال بهره می‌برد . در نسل‌های بعدی رزولوشن‌های 1.3 مگاپیکسل با رزولوشن و 2 مگاپیکسلی با رزولوشن به بازار عرضه شد و در جدیدترین نسل آن دوربین‌های 3 مگاپیکسلی با رزولوشن در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفت.

مزایا و معایب  تکنولوژی AHD

1- از آنجایی که تصاویر به صورت خام و بدون کوچکترین تغییر و فشرده‌سازی ارسال می‌شوند، شاهد کیفیت بالایی خواهید بود.

2- عدم تاخیر در دریافت تصاویر، به شکلی که می‌توان فاصله برداشت و دریافت تصاویر را تقریبا صفر دانست

3- سنسور دوربین‌های AHD امکان سوییچ کردن دستی از حالت HD به آنالوگ CVBS را دارد و به راحتی می‌توان دوربین را به DVR معمولی ۹۶۰H  متصل نمود.

4- دی وی آر AHD نیز امکان اتصال و دریافت تصاویر AHD آنالوگ و IP را دارا می‌باشد.

5- مقرون به صرفه‌تر بودن نسبت به سایر تکنولوژی‌ها

6- نصب و راه‌اندازی ساده

تکنولوژی UVC (4 IN 1)

  دوربین‌های 4 IN 1 برایتون قادر به ارائه خروجی تمام تکنولوژی‌های موجود در بازار می‌باشند، به عنوان مثال یک دوربین UVC برایتون دارای خروجی AHD وCVIوTVI و آنالوگ می‌باشد. دستگاه‌های ضبط‌کننده UVR برایتون  قابلیت اتصال به دوربین‌های AHD,TVI,CVI و آنالوگ و IP  را به طور هم‌زمان دارند. حسن این تکنولوژی استفاده در پروژه‌های ترکیبی می‌باشد. به طور مثال اگر در پروژه‌ای دو عدد دوربین AHD و یک عدد دوربین CVI,TVI  از قبل موجود باشد شما به راحتی می‌توانید تصاویر این دوربین‌ها را به طور هم‌زمان بر روی دستگاه  UVR برایتون خود داشته باشید و همین‌طور بلعکس اگر در پروژه‌ای از یک تکنولوژی خاص استفاده شده است، شما می‌توانید خروجی دوربین UVC  برایتون خود را با دستگاه موجود در آن پروژه هماهنگ نموده و دوربین UVC خود را استفاده نمایید. این تکنولوژی جدیدترین تکنولوژی سیستم‌های مداربسته HD می‌باشد که توسط شرکت داتیس در تولید دوربین‌های مداربسته استفاده شده است. 

برای در میان گذاشتن دیدگاه خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری شوید.